Riool- en waterzorgheffing
Sinds dit kalenderjaar is de verordening rioolheffing aangepast naar riool- en waterzorgheffing. Deze naamswijziging is toegepast, omdat naast de afvoer van water, er ook zorg voor beheer van het grondwaterpeil en voorkoming van droogte is. Gebruikers van een woning of bedrijf betalen riool- en waterzorgheffing. Dat kan zijn over (een deel van) een woning, gebouw of stuk land. Wanneer u een watermeter heeft, betaalt u op basis van het type watermeter. De opbrengst van de riool- en waterzorgheffing wordt gebruikt om de kosten te dekken die gemaakt worden voor de opvang en afvoer van afvalwater, hemelwater (regen) en grondwater. Zoals de aanleg van drainage en riolering en het onderhoud daarvan.
Als u gaat verhuizen
- Als u verhuist naar een woning binnen de gemeente dan verandert uw huidige aanslag riool- en waterzorgheffing niet. U neemt deze mee naar uw nieuwe woning.
- Als u verhuist naar een woning binnen de gemeente waar u gaat samenwonen met iemand die al op dat adres woont en die zelf ook een aanslag riool- en waterzorgheffing heeft ontvangen, dan wordt uw aanslag riool- en waterzorgheffing verminderd.
- Als u verhuist naar een woning buiten de gemeente wordt automatisch ontheffing verleend. Eventueel teveel betaalde belasting wordt aan u terugbetaald.
- Bedrijven die verhuizen naar een pand buiten de gemeente, kunnen in aanmerking komen voor ontheffing. Geef de gewijzigde gegevens door via e-mail belastingen@kaagenbraassem.nl.
Kosten
De tarieven vindt u bij het overzicht van de geldende belastingtarieven.
Meer informatie
Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Heeft u een vraag?
- Bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172 (spreek 'Alphen aan den Rijn' in).
- Stuur een e-mail naar belastingen@kaagenbraassem.nl.