Kwijtschelding aanvragen
Als u een laag inkomen heeft, dan komt u misschien in aanmerking voor kwijtschelding van sommige gemeentelijke belastingen. U hoeft de belasting dan niet of niet volledig te betalen. De gemeente houdt rekening met uw inkomen, uitgaven en bezittingen.
kwijtschelding aanvragen via digitaalgemeenteloket.kaagenbraassem.nl u logt in met DigiD (de persoon die de aanslag ontvangt).
U komt in aanmerking voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen als u niet in staat bent te betalen voor:
- Afvalstoffenheffing
- Riool- en waterzorgheffing
Voor de overige gemeentelijke belastingen, zoals de OZB, logies- en precariobelasting is het niet mogelijk om kwijtschelding aan te vragen.
Verder moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:
- U bent inwoner van Kaag en Braassem of de belastingaanslag is voor de gemeente Kaag en Braassem opgelegd.
- De belastingaanslag staat op uw naam.
- Uw aanvraag wordt getoetst aan de door het Rijk gestelde normen en regels. Meer informatie over het in aanmerking komen voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen, vindt u op de website van de Rijksoverheid.
Elke aanvraag om kwijtschelding moet worden getoetst aan door het Rijk gestelde normen en regels; kijk voor meer informatie op www.belastingdienst.nl. Er wordt bekeken of u over betalingscapaciteit en/of vermogen beschikt.
De betalingscapaciteit is de financiële ruimte die u heeft om de gemeentelijke belastingen te kunnen betalen. Als u niet genoeg financiële ruimte heeft, dan is kwijtschelding aanvragen mogelijk. Bij de berekening gaan wij uit van de gegevens en regels die gelden op het moment dat u kwijtschelding aanvraagt. De betalingscapaciteit wordt berekend over de periode van 12 maanden vanaf deze datum.
Vermogen
Als u over vermogen beschikt, krijgt u geen kwijtschelding. Vermogen volgens deze regeling is: alle bezittingen van aanvrager en partner. Vermogen kan bijvoorbeeld bestaan uit de hoogte van bankrekening(en) die het geldende normbedrag te boven gaan, spaargeld, overwaarde van de eigen woning, de waarde van uw auto of de inrichting van uw woning.
De betalingscapaciteit wordt berekend door de in wet- en regelgeving bepaalde inkomensgegevens en benoemde uitgaven. Dit is het netto besteedbare inkomen. Het netto besteedbare inkomen kunt u in principe zien als het bedrag dat u 'vrij' kunt besteden in de maand. Dit netto besteedbaar inkomen wordt vergeleken met het normbedrag, dat is afgeleid van de bijstandsnorm. Is het netto besteedbaar inkomen hoger dan het normbedrag, dan volgt gedeeltelijke of geen kwijtschelding.
Onder inkomen valt ook de heffingskorting(en), alimentatie, studiefinanciering, kostgangers. Aan de uitgavenkant wordt rekening gehouden met woonlasten, ziektekostenpremie, betaling op belastingaanslagen, bevoorrechte schuld, betaalde alimentatie.
Mocht uw kwijtscheldingsverzoek worden afgewezen, dan kunt u binnen tien dagen in beroep gaan tegen de beslissing. Uw beroepsschrift sturen naar balie Burgerzaken - vergunningen; het adres is: Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn. Besluit u niet in beroep te gaan, dan moet u de aanslag van de gemeentelijke belastingen betalen.
Heeft u vorig jaar volledige kwijtschelding gekregen dan worden uw gegevens automatisch getoetst. De toetsing vindt plaats voordat de aanslagen worden verzonden. De gegevens worden bij diverse instanties opgevraagd. Komt u voor kwijtschelding in aanmerking dan hoeft u geen formulier meer in te vullen. Mocht u geen recht op kwijtschelding meer hebben dan wordt u hiervan uiteraard op de hoogte gebracht.
U kunt alleen voor afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing kwijtschelding aanvragen, niet voor andere gemeentelijke belastingen. Wanneer u kwijtschelding aanvraagt, krijgt u uitstel van betaling voor het bedrag van afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing. Dit geldt dan niet voor de andere belastingen zoals onroerende-zaakbelasting (OZB). Het is mogelijk om het bedrag van de andere belastingen in termijnen te betalen via automatische incasso. Meer informatie vind je op de pagina over het betalen van de gemeentelijke belastingen.
Meer informatie
Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op:
- Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl.
- Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.