Roelofarendsveen | Verkeersveilig Noord- en Zuideinde

Er is ernstige verkeersdrukte op Noordeinde. Omwonenden en ouders van schoolgaande kinderen hebben hierover grote zorgen en zijn in gesprek gegaan met de gemeente. Op 7 maart 2022 heeft de gemeenteraad een motie aangenomen over een onderzoek voor een verkeersveiliger Noordeinde en Zuideinde.

Het rapport is te vinden in het raadsinformatiesysteem iBabs van de gemeenteraad. De volgende onderdelen zijn onderzocht en opgesteld in een rapport: Verkeersveiligheid, Leefbaarheid, Doorstroming, Realiseerbaarheid 30 km-zone Noordeinde (incl. rioolvervanging), Planning en Kosten. 

Update tijdelijk fietspad Noordeinde en andere maatregelen

Er is ernstige verkeersdrukte op de Noordeinde in Roelofarendsveen. Een tijdelijk fietspad langs het Noordeinde is een belangrijk onderdeel van de aanpak om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dit is op korte termijn een van de oplossingen om snel de verkeersveiligheid voor met name fietsende scholieren te verbeteren. De ambities is dat het fietspad op 1 april gereed is voor gebruik.

Hieronder leest u de laatste stand van zaken:

Omgevingsvergunning aangevraagd

De omgevingsvergunning voor de aanleg van het fietspad is aangevraagd. De verwachting is dat het fietspad op 1 april gereed is voor gebruik, afhankelijk van onvoorziene omstandigheden zoals een strenge winter.

Gesprekken met omwonenden

Er zijn gesprekken gevoerd met omwonenden om hun wensen en zorgen te bespreken. Hierbij hebben zij kunnen aangeven welke maatregelen zij langs het fietspad gewenst vinden, zoals privacy-afscheidingen of aanpassingen om inkijk in woningen te voorkomen.

Aanvullende maatregelen

Tegelijkertijd met de aanleg van het fietspad wordt gekeken naar de oversteekplaats vanaf de Poelen naar het Noordeinde en verder naar het fietspad. Dit zou moeten bijdragen aan een veiligere oversteekplaats voor fietsers.

Duurzaam en herbruikbaar materiaal

Het fietspad wordt duurzaam aangelegd met materialen/platen die volledig herbruikbaar zijn. Hiermee dragen we bij aan een milieuvriendelijke oplossing die zowel functioneel als toekomstbestendig is.

Drie nieuwe bruggen voor het fietspad

Om het fietspad toegankelijk en overzichtelijk te maken, worden er drie bruggen aangelegd. Deze bruggen hebben een doorvaart van 1,60 meter hoog en zijn breed genoeg zodat boten er gemakkelijk onderdoor kunnen varen. Tegelijkertijd bieden de bruggen voldoende overzicht voor fietsers, zodat zij altijd het verkeer aan de andere kant van de brug goed kunnen zien. Hiermee combineren we functionaliteit met verkeersveiligheid.

Gedragsverandering voor meer verkeersveiligheid

Naast de fysieke maatregelen zoals het fietspad en aanpassingen op het Noordeinde, willen we inwoners en weggebruikers bewust maken hoe gedragsverandering kan bijdragen aan een veiligere schoolomgeving. Denk hierbij aan het verminderen van autogebruik en het stimuleren van fietsen en lopen, maar ook bepaalde verkeersregels waarderen en hanteren en voldoende reistijd nemen.

Bouwplannen school

Rondom de bouw- en uitbreidingsplannen van de school zijn er op dit moment ook ontwikkelingen die naar de gemeenteraad zijn gestuurd. Deze ontwikkelingen volgen wij wel, maar deze plannen hebben geen invloed op de aanleg van het tijdelijke fietspad. Het fietspad wordt sowieso aangelegd en is een belangrijke verbetering voor de verkeersveiligheid in het gebied.

Situatieschets van het toekomstige fietspad in Roelofarendsveen Situatieschets van bovenaf van het toekomstige fietspad in Roelofarendsveen

 

Lange termijn

Voor een aantal plannen op de langere termijn wordt aan de gemeenteraad steun gevraagd om dit verder uit te zoeken. Onder de mogelijke lange termijnoplossingen staan ook nog steeds het herinrichten van het Noordeinde en Zuideinde naar een 30 km weg, een verbinding tussen de Noordeinde, Floraweg/Geestweg en het herinrichten van de Kerkweg naar een fietsstraat.

Korte termijn

Bovenstaande wil niet zeggen dat er in het jaar verder niks wordt gedaan. Binnen nu en vier maanden worden de volgende zaken aangepakt:

  • De oversteekplaats op het Noordeinde – tegenover de Chinees – beter onder de aandacht te brengen voor het verkeer op het Noordeinde.
  • Belijning van huidige oversteekplaatsen en signalering op de weg/bruggen.
  • Een plan van aanpak rondom het verminderen van parkeren aan de weg op het (begin van het) Zuideinde.
  • Een pilot om de verkeersstroom op de Kerkweg anders in te richten of te weren tijdens haal en brengtijden van de school.
  • Er wordt samen met de werkgroep “Een veiligere schoolroute” gekeken naar bewustwording van gedrag in het verkeer.

Ook staan er nog wat andere acties op de planning die tussen de 4 en 12 maanden aangepakt kunnen worden:

  • Met de school worden mogelijkheden bekeken om de piek van de verkeersdrukte te verlagen door bijvoorbeeld spreiding van brengtijden. De eerste verkennende gesprekken zijn hierover gestart.
  • Een onderzoek naar een Kiss & Ride op de Kerkweg waarbij er ruimte gecreëerd kan worden aan de Kerkweg voor parkeren en een veilige oversteek.
Wat hebben we inmiddels gedaan?

19 februari tot eind maart: gesprekken over tijdelijke maatregelen

  • Er hebben diverse gesprekken plaatsgevonden over de tijdelijke maatregelen op korte termijn om de verkeersdruk te verlagen. De omgevingsmanager van de gemeente is in gesprek geweest met verschillende betrokkenen in het gebied. Uit de gesprekken is een inventarisatie voor het plan gekomen dat naar de gemeenteraad gaat.

Informatieavond op 27 februari 2024

  • De gemeente wil de voorgestelde plannen met de aanwonenden in het gebied bespreken. Daarom organiseerde de gemeente op 27 februari 2024 een informatieavond. Onder leiding van een externe gespreksleider zijn de aanwezigen met elkaar in gesprek geweest over de acties en gevolgen die werden voorgesteld in het onderzoeksrapport. Van de avond is een verslag gemaakt.

5 maart 2024: wandelingen

  • Er zijn wandelingen georganiseerd om te kijken met de bewoners naar de verkeerssituatie als kinderen naar school gaan. Hier zijn scenario’s en gevolgen besproken, maar zijn ook de ideeën van bewoners besproken voor een tijdelijke veiligere verkeerssituatie.

Eind april/begin mei: Verkeertellingen en raadsvoorstel

  • Op 11 locaties in de omgeving hebben we gemeten hoeveel verkeer er over de wegen rijden. Rapportage volgt.
  • Raadsvoorstel uitgewerkt aan de hand van eerder gevoerde gesprekken en informatie-avonden met inwoners en ondernemers.

29 mei 2024: vergadering Visie & Advies van de gemeenteraad

  • In deze vergadering bespreekt de gemeenteraad het voorstel. Op deze avond kunt u door in te spreken een mening of reactie laten horen.

Juni 2024: raadsvergadering

  • In deze vergadering heeft de gemeenteraad een besluit over het plan genomen. Meer informatie over het besluit is te vinden op het raadsinformatiesysteem iBabs.

Contact opnemen

Heeft u vragen of ideeën dan kunt u contact opnemen met onze omgevingsmanager Wenda Westerhuis per e-mail. Wilt u per mail op de hoogte gehouden worden, dan kunt u ook contact opnemen met Wenda Westerhuis.