Eerste inschrijving in Nederland
U moet zich inschrijven bij de gemeente als u voor het eerst in Nederland komt wonen. Dit geldt ook als u al eerder in Nederland woonde en vóór 1 oktober 1994 vertrokken bent uit Nederland.
Voorwaarden
U kunt zich inschrijven als u legaal in Nederland bent. Dit heet rechtmatig verblijf. Uw verblijf is rechtmatig in de volgende gevallen:
- u hebt de Nederlandse nationaliteit
- u hebt de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie
- u hebt een geldige verblijfsvergunning
- u mag de beslissing op uw aanvraag om een verblijfsvergunning in Nederland afwachten.
U moet zich laten inschrijven bij de gemeente waar u woont als u gedurende een periode van 6 maanden tenminste 4 maanden in Nederland blijft. U bent dan verplicht om binnen 5 dagen na aankomst in Nederland aangifte te doen bij de gemeente.
Personen met een vreemde nationaliteit
In sommige gevallen hebt u voor de inschrijving in Nederland een machtiging voorlopig verblijf of verblijfsvergunning nodig van de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND). Is dit voor u van toepassing en hebt u die niet? Dan kunt u bij de gemeente aangifte doen van een voorlopige inschrijving. Nadat de gemeente van de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND) een bewijs van uw aanmelding heeft ontvangen, wordt u ingeschreven bij de gemeente.
Een afspraak maken
Wilt u zich voor het eerst inschrijven in Nederland, dan moet u hiervoor een afspraak maken. Doe dit binnen 5 dagen nadat u in Nederland bent aangekomen.
Meenemen
Bij uw eerste inschrijving moet u buitenlandse documenten laten zien. Bijvoorbeeld een geboorteakte, huwelijksakte of echtscheidingsakte. Soms moet u eerst laten bepalen of de buitenlandse documenten echt zijn. Dit heet legalisatie. De gemeente vertelt u of legalisatie nodig is.
- een reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt
- documenten die bewijzen dat u hier woont, zoals een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van de woning
- documenten van levensgebeurtenissen uit uw tijd in het buitenland, zoals een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte, echtscheidingsakte.
In bepaalde situaties hebt u extra documenten nodig bij uw inschrijving:
U gaat bij iemand inwonen of u gaat samenwonen
- schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van dat adres.
U verhuist vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten
- een bewijs van uitschrijving.