Heronderzoek bijstandsuitkering
De gemeente bekijkt of u nog recht hebt op uw uitkering en of u genoeg zoekt naar werk.
Krijgt u een bijstandsuitkering? Dan kan de gemeente Alphen aan den Rijn u, namens de gemeente Kaag en Braassem vragen een heronderzoeksformulier in te vullen.
Voorwaarden
De gemeente bepaalt zelf hoe vaak ze een heronderzoek doet. U bent verplicht mee te werken aan een heronderzoek.
Bij een heronderzoek onderzoekt de gemeente onder andere het volgende:
- Krijgt u nog de juiste uitkering?
- Is uw inkomen op de juiste manier in mindering gebracht?
- Is uw vermogen juist vastgesteld?
- Zijn uw persoonlijke omstandigheden veranderd waardoor u meer of minder uitkering moet krijgen? Zie ook kostendelersnorm in de bijstand
- Is er werk voor u te vinden?
- Hoe kunt u zo snel mogelijk weer een eigen inkomen krijgen?
Gang van zaken
Onderzoek naar uw recht op uitkering
- U krijgt een heronderzoeksformulier.
- U vult de gegevens in en zorgt voor de gevraagde informatie.
- Stuur het formulier met bewijsstukken terug naar de gemeente.
Onderzoek naar uw vooruitgang bij vinden van werk
- U krijgt een heronderzoeksformulier en een uitnodiging voor een gesprek. Het gesprek vindt plaats bij de gemeente of bij u thuis.
- U vult de formulieren in en ondertekent ze.
- In het gesprek bespreekt u alle informatie die voor uw uitkering van belang is.
Besluit van de gemeente
U krijgt een brief over de uitslag van het heronderzoek.
Zijn er geen veranderingen? Dan hoeft u niets te doen. Zijn er wel veranderingen? Dan staan in de brief uw nieuwe rechten en plichten. Bij de brief kan een uitstroomcontract zitten. Daar moet u zich aan houden. Bij het volgende heronderzoek controleert de gemeente dit.
Bent u het niet eens met het besluit van de gemeente? Dan kunt u bezwaar maken bij de gemeente Alphen aan den Rijn.
Meenemen
Onderzoek naar uw recht op uitkering
- uw inschrijvingsbewijs van het UWV
- volledig ingevuld en ondertekend heronderzoeksformulier
- uw sollicitaties in de periode sinds het vorige heronderzoek
- eventuele recente scholingsresultaten.
Onderzoek naar uw vooruitgang bij vinden van werk
- uw inschrijvingsbewijs van het UWV
- volledig ingevuld en ondertekend heronderzoeksformulier
- uw sollicitaties in de periode sinds het vorige heronderzoek
- eventuele recente scholingsresultaten
- bewijzen van huurbetaling
- eventueel recente echtscheidingspapieren (als dit nog niet bekend is bij het UWV)
- bewijzen van de hoogte van de huur
- bewijzen van uw inkomen en dat van uw eventuele partner en andere gezinsleden
- bewijzen van schulden van u en uw eventuele partner en andere gezinsleden
- bankafschriften van de laatste 3 maanden.
Contact
Alle zaken op gebied van werk en inkomen worden voor de gemeente Kaag en Braassem uitgevoerd door het Serviceplein Gemeente Alphen aan den Rijn. Het Serviceplein is in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn. Als u vragen heeft neemt u contact op met het Serviceplein via telefoonnummer 14 0172 (u moet de naam van de gemeente inspreken, noem de gemeente Alphen aan den Rijn).